Friday, September 14, 2007



نام دریای خزر و لزوم تغییر آن، چون این نام، نام دشمن ما خزرهاست

موج تازه ترک ستیزی در صدا و سیما

در آخرین ساعات مرداد ماه امسال شبکه چهار سیمای جمهوری اسلامی ایران برنامه ای را با عنوان ” دو قدم مانده به صبح ” با مجریگری شخصی که حسین صالح علاء معرفی می شد و احتمالا از پشت کوههای بختیاری آمده و تنها چندین لغت من در آوردی فرهنگستان را یاد گرفته اجرا کرد در باره نام دریای خزر و لزوم تغییر آن، چون این نام، نام دشمن ما خزرهاست.

مجری بحث تخصصی دکتر آذرنوش نامی که اهل کرمانشاه معرفی می شد بود. البته از بس هیجان زده و خوشحال بود که به میهمانان اجازه سخن گفتن نمی داد. میهمانان :دکتر محمدرضا چیت ساز معاونت سازمان میراث فرهنگی و دکتر شهریار عدل از پژوهشگاه ملی فرانسه؟ البته ایشان در طول برنامه سر خود را بلند نکرده و همانطور سر به پایین حرف زدن اینگار که از گفتن این جملات ابا داشتند.

مجری ابتدا مرثیه در رسای دریای مازندران و اینکه ما تنها ملتی هستیم که نام دشمن خود را بر محلی گذاردیم خواند و سپس به معرفی خزرها و اینکه اینان از نژاد اورال-آلتائیک و ترک هستند و دشمن ما بحث کرد که همکاری آنان –اعزام 40000 سرباز- با روم و هرکول باعث شکست ساسانی ها شد و دیگر قامت نتوانستن که راست کردن.

بعد از این روضه خوانی دکتر هیجان زده دکتر عدل در اهمیت جغرافیایی این دریاچه بزرگ و غنی از خاویار سخن راند. و بعد چیت ساز گفت در تمام منابع عربی نامی بنام دریای خزر وجود ندارد.

پس از بحث اندکی به این نتیجه رسیدند که باید نام این دریا را به طور رسمی عوض کنند. و نام دریای مازندران به ان دهند که در منابع لاتین به آن دریای کاسپین ( همان قزوین ما ) گفته اند.

در ادامه مجری از عدل پرسید آیا در جاهای دیگری از وطن عزیزمان نیز چنین نامگذاری های غیر واقعی انجام شده و سابقه تاریخی را در نظر نگرفته اند. وی گفت بله مثلا اسم قدیم استان سمنان کومش بوده که بهتر است همان شود و یا اسم استان گرگان که هیرکان بوده و اینجا جای این سؤال از این دکتر محترم وجود دارد.
1. اسم قدیم استان اردبیل چی بود؟
2. اسم قدیم استان زنجان چی بود؟
3. اسم قدیم مشکین شهر چی بود؟
4. اسم قدیم میاندواب چی بود؟
5. اسم قدیم هشترود چی بود؟
6. اسم قدیم پیرانشهر چی بود؟
7. اسم قدیم گچساران چی بود؟ من می گم گچ قارا گؤل
8. اسم قدیم نقده چی بود؟
9. و صدها اسم شهرها و مناطق دیگه؟

که این استاد محترم و جغرافی دان حتی کوچکترین اشاره ای به آنان نکرد.و چه علم زیبایی؟ و این بحث درست زمانی از این شبکه علمی-فرهنگی؟! پخش شد که رئیس جمهور اسلامی ایران از جمهوری آذربایجان تازه برگشته بود.

و آری ترک ستیزی حصرات چون بیماری مسری و ایپدمی همه انان را در برگرفته و مجامع علمی کشور که باید اهل تحقیق و تفحص و انصاف باشند بجز بلغور کردن حرف یک عده ای مغرض و مجهول الهویه که تمام گذشته خود را تاریک و مجهول می یابند و نامی از خود و خاندانشان نمی یابند –به تاریخ هزارو چهار صد سال نگاه کنبید اگر نامی از اینان یافتید پس مجبور دست به دامن برهه های تاریک تاریخ شوند و اگر در برهه تاریک بودید پس این گپ هزار و چهار صد ساله چیست؟- و قضیه یک نویسنده واقع بین با اینان چون گوزن سالم و شهر بیمار است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home