Wednesday, February 13, 2008

نقدي بر مصاحبه نگاهي با صداي آمريكا



نقدي بر مصاحبه نگاهي با صداي آمريكا

آقاي نگاهي

اخيرا فرصتي پيدا شد كه مصاحبه شما در باره تغيير اسامي تركي در صداي آمريكا بخش آزربايجاني را گوش دهم. خاطر نشان كردن چند مطلب در اين باره را ضروري مي دانم:

١- شما وقتي كه از من مطلب و يا آدرس مطالبي در باره تغيير اسامي را خواستيد دليل آنرا ذكر نكرده بوديد، انصاف بود كه قصدتان براي استفاده از آنها در مصاحبه تان را ذكر مي كرديد.

٢- در مصاحبه تان و يا بعد از آن هم اشاره به اين مطلب و منابع نكرده ايد. باز انصاف بود كه به اين مطلب - براي قدرداني از كساني كه سالهاست براي افشا سياستهاي تغيير اسامي در ايران فعاليت مي كنند- اشاره مي كرديد و يا اقلا براي نشان دادن جديت مساله تغيير اسامي - كه باعث شده حتي سايتي مختص اين امر ايجاد شود-آدرس سايت مذكور را مي داديد.

http://toponimler.blogspot.com/

و اما در باره مضمون مصاحبه:

٣- صرف اين امر كه در اين باره مصاحبه اي انجام داده ايد و به آكتوال كردن مساله كمكي نموده ايد قابل قدرداني است.

٤- اما اگر اين مصاحبه در رسانه اي فارسي بود، مي شد از كم و كاستي هاي آن چشم پوشي كرد، مي شد گفت كه به هر حال سد سانسور و بايكوت رسانه هاي فارسي بر مساله ملي را شكسته ايد . اما مضمون آن براي رسانه اي تركي و مخاطبان ترك و آزربايجاني رضايت بخش نبود.

٥- شما در مصاحبه تان به چند مساله بسيار اساسي اشاره نكرده ايد.

-سياست تغيير اسامي سياستي سيستماتيك و دولتي است كه از طرف دولت پهلوي شروع و از طرف جمهوري اسلامي ادامه داده مي شود. يعني امري موقتي، پراكنده و از طرف مقامات محلي خودسر نيست. اين اصلي ترين اشكال مصاحبه شماست كه عامل اجراي اين سياست يعني "دولت ايران" را ذكر نكرده ايد.

- سياست تغيير اسامي سياستي "استعماري" است و بويژه در مناطق ملي ترك و عرب اجرا مي شود. اين سياست از سر تفنن انجام نمي شود بلكه مانند نمونه هاي مشابه آن در سراسر دنيا مطامع استعماري مدنظر است.

- سياست تغيير اسامي -بر اساس چارتهاي بيشمار حقوق بشري- ريشه در نژادپرستي دارد و مبارزه با آنها هم نه به دليل لك زدن دل كسي براي اسامي تركي، بلكه به خاطر مبارزه با نژادپرستي و نقض حقوق بشري زباني ملل ساكن در ايران است.

- و در آخر اينكه دولت اينهمه را به سائقه قوميتگرائي افراطي فارسي و فارسسازي سراسر ايران- و نه مثلا قوميتگرائي تركي و تركسازي- انجام مي دهد. همانطور كه بحث در باره هولوكاست بدون اشاره به ناسيوناليسم آلماني ناقص است، بحث در باره مسائل مربوط به مساله ملي در ايران- از جمله تغيير اسامي- بدون اشاره به ناسيوناليسم فارسي ناقص و گمراه كننده خواهد بود.

٦- شما در مصاحبه تان به مواردي از قبيل تلفظ ساراب و ماراغا به صورتهاي سراب و مراغه اشاره كرده ايد كه اساسا چندان ارتباطي با سياست تغيير اسامي توسط دولت جمهوري اسلامي ندارد.

٧- اما در همان زمان ذكر نمونه هاي بسيار مهم و نمادين تغيير اسامي توسط دولت در ايران را فراموش كرده ايد:

- تغيير نام ملت ترك به قوم آذري
- حذف نام آزربايجان از استانهاي جديد التاسيس جدا شده از آزربايجان مانند اردبيل و ...
- تشبث به تغيير نام درياي خزر به درياچه مازندران از طرف دولت
- ممنوعيت نامگذاري اماكن جديد التاسيس به زبان تركي
- ممنوعيت نامگذاري اطفال به زبان تركي

0 Comments:

Post a Comment

<< Home